Година след като стрийминг платформите за първи път спечелиха най-високото отличие на Холивуд, зрелищата на големия екран са готови да доминират на номинациите за 95-ите награди "Оскар", предадоха Асошиейтед прес и АФП.
Обявяваното им ще започне в 15:30 часа българско време днес от театър "Самюъл Голдуин" в Бевърли хилс, Калифорния.
Представянето на номинациите ще бъде излъчено на живо в предаването "Добро утро, Америка" на Ей Би Си, а също на сайтовете Oscars.org и Oscars.com, както и в няколко от социалните медийни платформи на Академия за кинематографично изкуство и наука. Ще ги обявят актьорите Риз Ахмед ("Звук на метал") и Алисън Уилямс ("M3ГАН").
Ако се изпълнят очакванията, "Топ Гън: Маверик", "Аватар: Природата на водата", "Черната Пантера: Уаканда завинаги" и "Елвис" могат да получат между шест и девет номинации.
Миналогодишните награди "Оскар" бяха доминирани от продукции на стрийминг платформите - "CODA: дете на глухи родители" на Епъл ти ви плюс спечели отличието за най-добър филм, а Нетфликс имаше 27 номинации. Сега обаче топкандидатите за статуетките са филми, привлекли киноманите в салоните.
Сред тях е също и "Всичко навсякъде и наведнъж" - научнофантастичният хит на независимата компания A24. Историята за прескачане в мултивселени на дуото Даниъл Куан и Даниъл Шайнерт може да получи най-много номинации днес, включително за Мишел Йео и за Ки Хи Куан (известен също като Джонатан Ки Куан).
Сред фаворитите е и "Баншите от Инишерин" - мрачна комедия на Мартин Макдона, която се очаква да получи четири номинации в актьорските категории, включително за Колин Фарел и Брендън Глийсън.
"Семейство Фейбълман" на Стивън Спилбърг се бореше за вниманието на публиката, а автобиографичната приказка за съзряването на режисьора вероятно ще му донесе 20-а номинация за "Оскар" и осма в категорията за най-добър режисьор. Джон Уилямс, неговият дългогодишен композитор, може да подобри рекорда си за най-много номинации за "Оскар" за жив човек. Той е на път да се сдобие с 53-та, като се нарежда само след Уолт Дисни, получил общо 59.
Много въпроси обаче остават, като например дали любовта към "Топ Гън: Маверик" ще стигне достатъчно далеч, за да спечели на Том Круз номинация за най-добър актьор. Другият най-касов блокбастър на годината - "Аватар: Природата на водата", трябва да се представи добре в техническите категории, макар че не е толкова сигурно дали режисьорът му Джеймс Камерън ще се бори за най-добър режисьор. След като в последните години отличието отиде при жени режисьорки - Клои Чжао ("Земя на номади") през 2021 г. и Джейн Кемпиън ("Силата на кучето") миналата година - сега не се очаква представителки на нежния пол да бъдат номинирани в категорията.
Академията за кинематографично изкуство и наука със сигурност ще включи много блокбастъри в категорията за най-добрите филми. Рейтингът на телевизионното предаване обикновено е по-висок в годините, когато фаворити са продукции с голям брой зрители. Миналогодишните награди изглеждаха като завръщане на "Оскар"-ите, преди "шамарът" да стане определящ за церемонията. Вследствие на това Академията забрани на Уил Смит да присъства на събитието в следващите 10 години. Въпреки че все още може да бъде номиниран, изпълнението на Смит в ролята на избягал роб в "Еманципация" не се хареса.
Миналата година церемонията привлече 15,4 милиона телевизионни зрители, показаха данните на "Нилсен". Това беше е с 56 процента повече от рекордно ниската аудитория от 10,5 милиона зрители през 2021 г., когато предаването беше засегнато от пандемията от КОВИД-19. Тази година Ей Би Си връща Джими Кимел като водещ на церемонията за връчване на призовете на 12 март.
Около филмовия бизнес обаче се вихрят и по-големи притеснения. Миналата година се наблюдаваха проблясъци на триумфално възкръсване на киносалоните, като например успехът на "Топ Гън: Маверик" след пандемията. Продажбите на билети за годината обаче възстановиха само около 70 процента от бизнеса преди КОВИД-19. "Регал синемас", втората по големина верига киносалони в САЩ, обяви затварянето на 39 обекта този месец.
В същото време буреносни облаци надвиснаха над стрийминг платформите след години на привидно безграничен растеж. Акциите им се сринаха, тъй като Уолстрийт очакваше от стрийминг услугите да реализират печалби, а не само да увеличават броя на абонатите си. Последва свиване, а индустрията отново навлиза в период на несигурност.
За разлика от миналогодишните награди "Оскар", сега може и да не видим заглавия на стрийминг платформите, които да се борят за най-желаната статуетка, въпреки че не са заети всички места в категорията за най-добър филм. Вместо това най-добрите шансове Нетфликс има в други категории - по-специално с любимия анимационен филм "Пинокио" на Гийермо дел Торо, както и с "На Западния фронт нищо ново".
Изображение: iStock